miercuri, aprilie 08, 2009

De la gandacul bolsevic la muza capitalista (III)

Eee, dragi copii, azi n-o sa va mai aburesc cu muza capitalista. I-am dat liber si am trimis-o la ma-sa, pe Wall Street, unde sunt trotuarele mai largi si felinarele mai "eco".
So, azi m-am impiedicat de gandacul bolsevic de era sa scap laptopu' din mana de emotie. Ce-o mai vrea de la mine, ectoplasma cui l-a facut, astazi si maine?!! Pai ce sa vrea, niste timp pierdut (de catre je), niste nervi tociti (de catre je) si niste bj -uri administrate verbal (tot de catre je)...
Am o masina (oare sunt normal? poate ca da).
Am o masina luata pe firma mea (oare sunt normal? cred ca da, sper).
Am o masina luata pe firma mea, in leasing (aceleasi intrebari, mai caut raspunsul).
Nu, n-o sa vorbesc (acum) despre parcare samd. Azi o sa vorbesc despre impozit. Despre acel impozit pe care il plateste cineva care nu e proprietar (legal vorbind) al bunului impozitat, ci doar utilizator. Ok, nu comentez (acum) nici acest subiect. L-am platit si gata, ba inca am platit toata suma (2 x 75 lei) pentru 2009, ca sa nu mai fiu nevoit sa mai pierd inca o data timpul pe la Serviciul Public Finante Publice - pe scurt SPFP.
Daaar, in ciuda dorintei mele arzatoare de a scurta numarul de vizite la mai sus amintitul stabiliment si a-mi aloca astfel mai mult timp completarii armonioase a etajelor superioare ale propriei piramide maslowiene, fatalitatea isi face drum pana la cutia mea de scrisori si imi lasa...
...tobele bat, trompetele suna... o "DECIZIE DE IMPUNERE" trimisa de (ati ghicit, nu?) SPFP:

Romania, Serviciul Public bla bla, Sector bla bla, nr, data eliberarii bla bla, catre SC bla bla, cod fiscal bla bla, adresa bla bla, Nr. de rol nominal unic bla bla, figureaza in evidentele bla bla din cadrul SPFP bla bla, cu urmatoarele bunuri impozabile:

1. autoturisme in numar de 1 (sic!)

In conformitate cu prevederile legii bla bla privind bla bla, alti multi bla bla, se stabilesc urmatoarele obligatii de plata fata de bugetul bla bla. Si sunt listate 2 valori de 75 lei, cele pe care deja de platisem in avans.
Continua: Pentru neachitarea bla bla, 0,1% pentru fiecare zi bla bla. Prezentul titlu de creanta devine titlu executoriu in conditiile legii. Iarasi niste bla bla si jos 3 semnaturi ale unor ilustre genii carpatine, fiecare cu stampila sa: una rotunda (asta e director executiv adjunct), una ovuloida (un SS- sef serviciu) si una dreptunghiulara (prostu' satului - inspector). Carevasazica, 3 detinatori de stampila: uau! Imi imaginez cum isi etaleaza cu mandrie stampilele. Bineinteles, ca cea mai mare o are prostu' satului.
In fine, caut chitanta din februarie, o gasesc si impreuna cu "decizia de impunere" (suna ca porcu', nu?) ma orientez catre biroul cu pricina. Imi imaginam urmatoarea scena: io ma duc la ghiseu. io arat hartia si intreb ce-i cu ea. incasatoru' imi raspunde ca atat am de plata plus penalizarile. io fac pe mimozul si intreb ce se intampla daca am platit deja. incasatoru' imi raspunde ca trebuie sa dovedesc cu chitanta. io spun ca nu mai am chitanta. incasatoru' imi raspunde ca asta-i problema mea, si ca trebuie sa platesc datoria. io ii spun sa caute in "sistem" (nu mai spui "calculator", te-ai prins?). incasatoru' imi spune ca:
a. sistemu' nu permite
b. sistemu' a fost resetat din ratiuni de stat (a stat curentul samd)
c. le-a schimbat "hardu"
.
.
.
p. au un "soft" nou
in concluzie, dupa ce as fi stors pe incasator de toate negatiile si explicatiile posibile (si mi-as fi largit in mod subtil sfera de cunostinte in domeniul hermeneuticii de ghiseu) as fi scos triumfator CHITANTA si as fi lipit-o de geamul ghiseului, permitand astfel incasatorului sa si-la-bi-sea-sca si sa realizeze ce se intampla daca pune antreprenoru' pe drumuri aiurea-n tramvai.
Ce zici? Ajung la primul ghiseu, stau 3 minute, madam ma ignora ostentativ, cu toate tehnicile mele tip AIDA: dres glasul, schimbat pozitia corpului, zambet provocator, ranjet, facut cu ochiul. Mai aveam putin si faceam ca Manny inainte sa fie pleznit de fata in bikini (faza din Scarface, cand Manolo Ray ii explica lui Tony cum vor americancele emancipate sa fie agatate..). Inainte de a ma face complet de ras, madam imi arata cu un deget plin de inele babane sa ma duc la celalalt ghiseu. Ma repliez la coada formata la ghiseul no.2 si astept. Cand imi vine randul, imi incep sceneta scriptata. Dau "Decizia de impunere" si intreb ce-i cu hartia asta. Madam no.2 (cred ca e mai noua decat no.1, ca are mai putine inele babane) imi raspunde: "e o informare pentru cei care nu si-au platit inca impozitul. Daca dumneavoastra l-ati platit, nu trebuia sa veniti". Dupa cele 3 secunde de buimaceala (deh, madam no.2 nu-si respecta scriptul!) improvizez: "dar de ce nu se cheama informare si se cheama decizie de impunere? de ce trebuie sa sune ca o sentinta? daca as fi facut infarct?". Privirea de merlucius congelat care a insotit cuvintele "ee, uite ca n-ati facut!" m-au convins brusc de volumul pe care il ocupam in mod inutil in incinta SERVICIULUI PUBLIC FINANTE PUBLICE LOCALE Sector bla bla...

2 comentarii: